Lectia 10

Tehnica de mana dreapta  – partea a II-a 

Struming

(=bataie. Mie imi place termenul de struming deoarece bataie poate fi confundata cu alta definitie)
=cea mai simpla metoda de a canta la chitara.

Dictionar de notatii
d = struming cu miscarea mainii in jos (down-stroke). (In jos inseamna dinspre coarda 6 spre coarda 1)
u = struming cu miscarea mainii in sus (up-stroke)

Cel mai obisnuit mod de struming este folosirea doar a down-stroke-urilor. ex: d d d d d d d d

Datorita monotoniei se folosesc si upstorke-uri intercalate intre down-strokeuri.

Cateva struming-patterns (fiecare chitarist are anumite moduri de a lovi corzile, asa ca fiecare este incurajat sa-si dezvolte modul de bataie favorit.):
a)d u d u d u d u (acest pattern e cel mai folosit la chitara electrica, datorita vitezei sale, find lovite corzile si la coborarea mainii si la ridicarea ei, fara a lasa o pauza pentru revenirea mainii in pozitia initiala)
b)d d d u d u d u
c) d u d d u u u u
d)…

De cele mai multe ori, in compozitii proprii sau pentru a da o nota personala unui cantex se folosesc anumite tehnici:

a) pauza: Intre doua lovituri de acelasi tip (d d sau u u) se lasa o pauza caracteristica pentru lovitura in sens invers. Ex: d p d, u p u (p=pauza). Aceasta pauza ar trebuii sa faca ca doua lovituri a corzilor din aceiasi parte sa fie cantate la aceiasi distanta si daca urmeaza una dupa alta si daca intre ele este o lovitura cu sens invers (distanta intre doua downstrokuri trebuie sa fie egala si pentru „d d” si pentru „d u d”).

Aceasta pauza poate fi folosita oricum vrea chitaristul si cu durata ceruta de cantec sau de asteptarile sale.

Ex: „d   d u d u d u” (metoda teoretica), dar se poate canta si cu pauza lunga intre bataile in jos, sau chiar fara pauza (aici e mai greu daca melodia cere un ritm mai rapid, sau daca nu se pastreaza distanta intre un down si un up-stroke.)

b) lovirea mai puternica pe un timp: face ca acel acord/timp sa primeasca o importanta mai mare

De obicei (mai melodios ar fi sa se foloseasca toate aceste reguli, dar anumite cantece suna mai bine daca se renunta la unele dintre aceste reguli.):

  • se foloseste pe primul timp din struming
  • se lasa o pauza dupa el (let-ring)
  • este urmata de o bataie de acelasi timp
  • se foloseste pe lovituri in jos

ex: d   d u d u d u (dar se pot folosi si „d u d u d u d u” sau „d u d u d u  u”  sau „b u d u d u d u” si multe alte tipuri)

c) palm-mute dupa ce se lovesc corzile: se obtine un sunet scurt urmat de un pocnet de frecventa joasa. Este echivalentul unui palm-mute imediat dupa bataie. La sfarsitul bataii mana trebuie sa se odihneasca pe corzi in palm-mute. 

d) cantat langa punte (razatoarea :d ): se canta anumite acorduri sau chiar intreg cantecul cat mai aproape de punte (cam 3-5cm departare de punte). Sunetul este mai gros, si apar si anumite zgomote de „toba” datorita elasticitatii scazute a corzilor in acest punct.

Pareri personale

De data asta o sa imi incalc regula si o sa scriu si ceva despre struming-pattern-urile care imi plac mie

Cand sunt necesare doar down-stroke-uri prefer sa bat mai puternic prima bataie, iar apoi sa las o pauza, dupa care cant inca de 3-4 ori cu lovituri in jos (down-stroke).

tehnica favorita, in acest moment, este lovitura down pe timpul unu cu bataie mai puternica si care se termina cu palm-mute. Dupa aceasta: „u d u d u d u”. Uneori mai potentez anumiti timpi, mai ales cand se termina sau incepe o strofa noua, sau cand se schimba acordurile. In anumite down-strok, pentru a scapa de monotonie, mai ales cand se canta un acord de multe ori, prefer sa le cant finalizandu-le in palm-mute.

Nota:

  • Am folosit sistemul in opt timpi pentru a exemplifica aceste patternuri. Acest lucru nu inseamna ca totul trebuie cantat de 8 ori, sau ca fiecare efect trebuie urmat de 7 timpi normali
  • Nu exista nici o regula referitor la ce efecte trebuie folosite intr-un cantec si cum, decat daca se canta un cantec in modul in care a fost compus de compozitor. Daca se compune o piesa sau se canta una in stil propriu, totul e la latitudinea cantaretului.
  • Fiecare chitarist trebuie sa incerce sa isi determine un stil de struming cat mai pe placul sau si care sa-l reprezinte cat mai bine

Etichete: , , , ,

Un răspuns to “Lectia 10”

  1. Paul Says:

    ar fi interesant daca ai face niste clipuri…..pe care sa le postezi pe youtube……..ar fi de ajutor pentru incepatori…..
    sau pentru ceilalti……..cantece interpretate de tine

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat asta: